Tuesday, January 02, 2007

Gent


In het staartje van 2006 liet ik van Jasper een slikvideo maken. Om van het gezeur af te zijn, dat was eigenlijk de reden. Jasper zit dit schooljaar op school, een mytyl en tytyl school met een mcg groep. Helaas is Jasper daar het eerste echte super mcg kind en hebben ze het eten geven nog niet in de vingers. Daardoor wilden de kinderrevalidatie arts en de logopediste dat dit gebeurde. Ik stemde toe, want het onderzoek zou niet te belastend zijn en tja dat gezeur was ik zat.
Samen met logopediste Els gingen Jasper en ik ervoor, terwijl de rest van het gezin wachtten in het restaurant van waaruit je heel Gent kunt overzien. Na wat strubbelingen met geen aanvraagformulieren van een arts kon het spel dan toch beginnen. Alles werd klaargezet en Jasper mocht op een plateau in zijn stoel voor de rontgenapparatuur zitten.
Met behulp van barium in zijn eten en een bariumoplossing in zijn drinken konden we zien wat dat eten en drinken doet. Jammer, jammer, er is toch een neurologisch probleempje. Het verhaal heb ik het Latijns gekregen, want de arts kon het niet vertaald voor me krijgen, dat doet Els wel in de loop van deze vakantie.
Het komt er op neer dat vooral drinken "lekt" naar zijn luchtpijp. Dat gebeurt via de achterkant van zijn verhemelte. Tevens is het moeilijk om een "bolus" (eten verzamelen op een hoopje) te vormen voor het doorslikken.
Tja en dan heb je zo'n video en dan? Je weet dat het niet klopt, dat het ontstaan kan zijn uit verschillende dingen maar verder? Verder niets. Els maakt een plan van aanpak. Vind ik dat wel genoeg? Allemaal vragen roept het op. Ik heb voor morgen maar een afspraak gemaakt met mijn huisarts ons eigen Ter Burggie en ga hem het geval voorleggen. Ik wil weten waar het probleem door komt: door de extreme schisis, waarbij het gehele verhemlte hersteld is, nou ja gemaakt is? Of door het veranderen van het strottenhoofd?
Kortom, het nieuwe jaar is gestart met nieuwe vragen en weer veel gedoe in het vooruitzicht. We gaan er voor! Het gaat ons weer inzichten en wijsheden opleveren en hopenlijk een oplossing voor Jaspers overmatige slijmproductie.

Na al het gedoe in het U.Z gingen we met ons gezin lekker de stad nog in. Het was er druk en ons doel, nieuwe truien voor Rudie hebben we niet gehaald. Wel lekker gekeken en veel gelopen en daarna lekker gegeten.

3 comments:

Lin's ding said...

Ik hoop dat alles goed komt met Jassies slikproblemen maar da sal wel hee?!

Lin's ding said...

tuurlijk tuurlijk, daar gaan we toch voor zeker!!!

Anonymous said...

sterkte zussie, benieuwd wat de huisarts nog aan wijze woorden en suggesties heeft toe te voegen...
knuf