Monday, January 28, 2013

pannenkoekenbrunch

Al heel wat jaren gaan we met bijna de hele familie van mijn moederskant op pad naar onze jaarlijkse brunch. De brunch was ter ere van oma's verjaardag, die op deze manier de hele bubs bij elkaar had om van te genieten. Tot haar 90ste woonde ze zelfstandig in haar rijtjeshuis, maar daarna ging ze naar een bejaardentehuis. Daar past een hele kliek me 7 kinderen met 7 "aanhangers", een heleboel kleinkinderen en een sliert achterkleinkinderen niet in één keer in en zo werd het brunch idee geboren denk ik.
Vier jaar geleden, net voor haar 97ste verjaardag overleed oma. Gelukkig is haar brunch niet met haar overleden en houdt deze traditie stand. Het blijkt iedere keer weer gezellig te zijn om met elkaar te kletsen en wat te lachen en dat gecombineerd met een happie eten.
Aten we de eerste jaren van een buffet en konden we oud Hollandse spelletjes doen, nu zitten we in het pannenkoekenhuis een paar deuren verder met een kabouterspeelhuisje waar al veel achterkleinkinderen uitgegroeid zijn.
Het bestellen is altijd een heel gedoe, mijn nichten denken dat je het systeem niet uitgelegd krijgt aan een buitenstaander, maar ik ga toch een poging doen het jullie uit te leggen, want het is simpel. Ieder gezin heeft zijn eigen briefje waar ze opschrijven wat ze eten en drinken. Je geeft je bestelling natuurlijk ook door aan degenen die er werken. Aan het einde geef je  je briefje af en betaalt. Simpel, je zorgt gewoon dat het briefje bij één van de ouders ligt en dat iedereen daar noteert wat hij besteld heeft. Ik heb grote kinderen dus iedereen doet het zelf, met de jongere kinderen wordt het lastiger, want geven ze het wel door aan de ouder?
Echt lastig werd het gisteren pas bij het bestellen van de pannenkoeken. Het weekendhulpje was niet goed geinstrueerd dus ging ze alle tafels af om de nummers van de pannenkoeken te noteren. Simpel. Dat vond de mevrouw van de toko niet. Ze wil altijd graag per tafel de gewenste pannenkoeken hebben zodat we per tafel gelijk kunnen eten. (Ze proberen ieder jaar weer ons om te praten naar een buffet, want het is een lastig karwei om voor zo'n grote groep tegelijk pannenkoeken klaar te krijgen en we zijn natuurlijk niet de enige klanten. Mijn tante, die het geheel regelt, houdt resoluut de boot af: "wij willen pannenkoeken".) Dus kwam ze terug met de briefjes en ging ze nog een keer de tafel af. De administratie zag er niet handig uit en helemaal sluitend ging het niet, want mijn neef noemde gewoon weer alle vier de nummers op terwijl de kinderen apart moesten, want ze zaten aan een andere tafel. Verwarring genoeg dus. Ach, mij maakt het niet uit..... onze administratie ging goed en de pannenkoek was lekker.
Enfin het gaf genoeg stof weer om te lachen en nagenieten deden we op Facebook waar alle nichten en neef zich bevinden. Volgend jaar weer.

No comments: