Thursday, April 14, 2011

tekenles

Speciaal voor mijn tekenkinderen even een logje. Iedere 2 weken zijn ze anderhalf uur hard aan het werk om de door mij gegeven opdracht uit te voeren. Soms is het een korte opdracht, dan weer eentje waar ze weken mee vooruit kunnen. Tegenwoordig tekenen we op school. Daar hebben we een lokaal tot onze beschikking en dus lekker veel plaats. Iedere keer hebben we een ander aantal kinderen, want ik heb liever gemotiveerde kinderen dan kinderen die moeten en dus niet kunnen gaan feesten als er een feestje is. Het nadeel is natuurlijk wel dat ik iedere keer een hele berg spullen heen en weer sjouw en dat ik moet proberen Niets te vergeten. Dat laatste is wat lastig. Een opdracht die we gedaan hebben is er eentje met dieren.Eerst moesten ze dieren tekenen in het klein. Een vel vol met de meest verschillende dieren. Daarna moesten ze er eentje kiezen die ze bij zich vonden passen ...of...als ze dat te moeilijk vonden...welke hen het meest aansprak. De tekeningen die je hieronder ziet liggen zijn geinspireerd op het werk van de kunstenaar James Rizzi. Weken hebben ze hieraan gewerkt. Nauwkeurig werd er getekend en gekleurd...en nog zijn er een paar niet af. Tussendoor hebben we een keertje gewerkt met papier maché. Op hun verzoek. Rare beesten of poppen moesten het worden. Nu heb ik de kinderen zich laten inspireren door de geometrisch vormgegeven kaarten van Janosh. Sommigen maken een mandela, anderen gaan grafisch natekenen. Ik geniet van de resultaten die ze behalen. Bovenstaand en onderstaand kind laat zich door dezelfde kaart inspireren. Eerst wordt er nauwkeurig getekent en daarna worden de kleuren zorgvuldig uitgekozen. Ook de anderen zijn vol ideeën bezig: Denk nu niet dat die kids steeds stil op hun stoel zitten te tekenen...neee...er wordt ook flink gekletst, gek gedaan, gepauzeerd met sap en koek en elkaars werk bekeken en bewonderd. Zo hoort dat, volgens mij. Het is tenslotte een vrijetijdsbesteding die wat mij betreft leuk moet zijn.

2 comments:

Roosnans said...

PRACHTIG!!!!

John said...

Tekenen. Wij moesten het als kind van mijn vader.
Ik ben er wel blij me dat hij ons 'aanspoorde' dit te doen.
Jullie hebben er allemaal oook veel plezier in zie ik :D