Monday, September 17, 2007

WMO

Iedereen zal ondertussen wel wat weten over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, die ons landje sinds 1 januari rijk is. Nou ja, rijk.....daar valt over te discusieren. In ieder geval hebben wij als ouders van een gehandicapt kind daar mee te maken. De Wet Voorziening Gehandicapten is tenslotte sindsdien opgegeven.
De WMO is voor ons niet echt een verbeterig. Alle gemeentes hebben zelf voor het zeggen hoe ze het geld verdelen en wij treffen het: onze gemeente is super streng, maar zit ook slecht bij kas. Het zal wel hand in hand gaan.
Om een lang verhaal kort te maken; begin van het jaar stuurden we 2 aanvragen naar de gemeente: 1 voor de aanpassing van door ons nieuw te kopen bus (voor Jasper klem zit met het inrijden van de bus) en voor een rolstoelfiets.
Het antwoord van de gemeente was voor beide een afwijzing. Pissig hing ik met de ambtenaar aan de telefoon over de fiets, want die kreeg ik niet omdat dat volgens hun voor recreatief gebruik was. Waar basseerden ze dat op? Jasper was tenslotte hele dagen thuis en ik puzzelde hele dagen hoe ik alles geregeld kreeg om te doen wat ik moest doen...
Waar ze de uitslag op basseerden was dit: op het verslag van de SAP arts, die niet langs is geweest om Jasper te keuren, maar net gedaan heeft alsof. Meer contact als een telefoongesprek en het zetten van mijn handtekening (op de peuterspeelzaal waar ik toen werkte) had ik niet met hem gehad. Kortom dit vroeg om actie.
Bezwaarschriften werden door Free opgesteld en door mij afgegeven op de gemeente. Uiteindelijk mochten we woensdag 12 september onze bezwaarschriften komen toe lichten. Natuurlijk ging Free mee, maar ook Rudie en onze Jasper. Free begon met het stellen van een goede vraag, waarvoor het boekje over de WMO open moest, daar ze het antwoord niet uit de mouw konden schudden. Ze wisten ons dus niet te vertellen (zonder het boekje) wat de WMO kinderen als Jasper te bieden heeft.
Het gesprek verliep verder wel positief. Misschien hielp het dat de wethouder en ik van hetzelfde dorp komen of misschien ligt het in zijn betrokkenheid bij de gehandicapten. In ieder geval hij deed zijn best. De opmerking van zijn ambtenaar dat het of de fiets of de bus aanpassing zou worden werd toch om gebogen tot en een fiets en een mogelijke aanpassing. Dit hangt af van de second opinion van een andere keuringsarts. Ik heb er eigenlijk wel een goed gevoel bij...of ligt dat aan de knipoog die van de andere kant van de tafel kwam? De tijd zal het leren.
Het is ze in ieder geval duidelijk waarom wij collectief vervoer en Jasper niet zien zitten en waarom ik een fiets belangrijk vind. Tja en als je dan als ambtenaar gaat zeggen dat mensen die gebruik moeten maken van collectief vervoer voor de kleine afstanden een scootmobiel krijgen, dan vraag je je toch af waarom je moeilijk doet over een rolstoelfiets. (en dan hoor je notabene de andere dag van een medewerker van Welzorg dat hij net van een gezin komt, dezelfde gemeente, waar hij een rolstoelfiets heeft af gegeven... AAAAARGGGH... en nee, zij hoefden geen bezwaar aan te tekenen)

2 comments:

Roosnans said...

zucht
domme bureaucratie. punt.
zucht

sterkte
zuz

Martha said...

Hou vol lieve Lin en wat fantastisch dat je Jasper meeneemt. Chapeau dame!