Sunday, October 21, 2012

gehandicapt, bijna 18 en dan?

Onze gehandicapte zoon Jasper wordt begin december 18 jaar. Dat er dan wat dingen veranderen dat wist ik wel, maar wat er precies moest gebeuren wist ik niet. Ik had me er nog niet in verdiept toen onze "Mee"-denker Free belde. We maakten een afspraak om alles door te spreken en in gang te zetten. Het bleek een heel lijstje te zijn. Wie weet kan ik iemand op weg helpen, dus ik zet het even op een rijtje.
* Zo moet je de bewindvoering en mentorschap aanvragen. Het formulier hiervoor vindt je op de website van Justitie.
* Er moet een Wajong uitkering bij het UWV aangevraagd worden. Het bedrag wat ze uitkeren wordt tussen hun 18de en 23ste opgebouwd. Ze beginnen dus niet met 100%.
* De 18 jarige moet ook een eigen bijdrage gaan betalen voor de AWBZ, maar daar hoef je niet achteraan dat doet het CAK zelf. Het kan een jaar duren voor ze alles uitgezocht hebben i.v.m  met je eventuele PGB en Zorg in Natura. Het is inkomensafhankelijk en je moet het met terugwerkende kracht betalen als ze er echt een jaar over doen.
* Dan is daar nog de ziektekostenverzekering en zeker ook de aanvullende verzekering!
* Of de aansprakelijkheidsverzekering ook nog apart geregeld moet worden moeten we nog even uitzoeken. Dat is nog even een aandachtspunt.

Als toetje kreeg ik vorige week vrijdag te horen dat Jasper naar een andere dagbesteding moet. Streefdatum 1 januari. Hij zit nu op een orthopedagogisch kinderdagverblijf wat eigenlijk tot 17 jaar is. Bij gebrek aan nieuwe aanwas zouden Jasper en zijn leeftijdgenoten mogen blijven tot hun 21ste, maar omdat er nu wel nieuwe jonge kinderen komen en op de lijst staan om te mogen beginnen moeten de oudsten plaats maken voor hen. Logisch. Ik had de optelsom al gemaakt bij het zien van alle nieuwe koppies in de taxi en was dus niet verbaasd. Ik was dan wel de laatste ouder die ze inlichtten maar ook de minst verbaasde. Dus ook op dat vlak moet er wat geregeld worden.
Door het bezuinigingsbeleid voor de taxi's van en naar de dagbesteding kunnen we nu kiezen tussen één locatie en niets. Gelukkig bestaat die ene locatie uit zes groepen zodat we toch kunnen kijken en voelen wat er het beste bij onze Jasper past.

Het wordt dus een hele nieuwe start voor Jasper met zijn 18de verjaardag. Dat sluit mooi aan bij de Maya kalender; het begin van de nieuwe dimensie. We zullen zorgen dat hij er klaar voor is.

Voor wie in hetzelfde proces van regelen zit: Succes!!!

1 comment:

Anonymous said...

waslijst...afwerken....knap van je!
xxxAuk