Saturday, November 18, 2006

Jasper

Kijk, dit is Jasper: mijn Jasper. Tuurlijk deel ik hem met andere mensen, maar ons gevoelslijntje is heel kort.
Waarom zet ik Jasper hier? Dat doe ik, omdat ik begin dit schooljaar ( zie hoe overleef ik zonder antwoorden) het moeilijk had met "Jasper". Niet met Jasper zelf, maar met al het gedoe over school. Jasper is begonnen op een echte school. Daarvoor bezocht Jasper een orthopedagogisch kinderdagverblijf, waar hij met meer meervoudig gehandicapte kinderen in een groep zat.
Ik was van mening dat Jasper meer in zijn mars had en heb hem laten testen voor school. Hij mocht en na veel uitstel door operaties en herstel daarvan was Jasper dan toch gestart.
Moeilijk was dat, ondanks dat het mijn keus was. Je gooit daarmee veel liefde, goede zorgen en vertrouwen weg om helemaal opnieuw te beginnen.
Dat begin was moeilijk. De therapiƫn konden pas gestart worden na een bezoekje aan een voor ons nieuwe revalidatie arts en dat duurde even. Verder was het eten een ramp en helaas is dat nu nog niet heel veel beter.
In week 1 las en schreef ik alleen over eten, ondanks een fotovel met uitleg en een A4-tje met extra tips...kreun... Ondertussen heb ik alle therapeuten gezien en gesproken en het zijn stuk voor stuk voortvarende typjes. Ze gaan er voor. Geweldig! Dat de logopediste een slikvideo wil door het hele eetverhaal is minder, maar ja ook dat gaan we maar weer doen. Al ben ik bang voor wat daar weer uitkomt. We kijken nu maar even naar de positieve dingen en die zijn er genoeg.
Het lesprogramma wat de juffen doen is erg leuk en Jasper geniet er geweldig van; alhoewel hij nogal wat mist door alle tijd die ze nodig hebben voor een slokje sap en het geven van pap.... dat was op de Tjasker wel anders...iedereen kon het en bij niemand gaf het problemen (dus slikvideo's kwamen nooit ter sprake) Tja, de tijd zal het hun leren, hoop ik dan maar. Zij komen niet uit de gehandicapten opvang en dat is een groot verschil. Dat is dan ook tevens het voordeel. Jasper kan gaan opbloeien en een sprong maken in zijn ontwikkeling als hij wil. Het enige wat hem nu nog tegenhoud is zijn slechte weerstand door 3 operaties, maar ook dat zal weer beteren.
Zo, nu is ieder weer een beetje bij over het leven van mijn fantastisch lachebekje die er op school ook weer lekker op door charmeert, Jasper.

5 comments:

Lin's ding said...

jaa ik vind ook dat jappie er nu al beter uit ziet jammer van dat vervelende slijjjjm....... Love you jappie!!!
knuffiez van mie

Roosnans said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Roosnans said...

Zo, we zijn weer helemaal bij!
Komt goed hoor, met jouw Jappie!
Is trouwens ook MIJN Jappie.
Een beetje dan.....

kus
zus

Roosnans said...

en da remoefd, da wasse kik, dur stonden wa tiepfoutjes in en ik kost ze nie meer weg oalen....
zucht

Anonymous said...

Hoi Linda, ook weer zo'n prachtige foto met licht in de hoek en ditmaal van Jasper. Ik word geraakt door jouw energie , opgewektheid, moedigheid en doorzettingsvermogen. Ik vind je een prachtig mens.