Thursday, March 07, 2013

workshop

De laatste zaterdag van februari namen mijn vriendin en schildermaatje Elly en ik deel aan een workshop in Leiden. Om half acht was ik present bij mijn vriendin om haar op te halen. We hadden er enorm zin in. We hadden allebei erg de behoefte aan nieuwe input om te schilderen. We, nou ja Elly, waren de meneer al eerder op het spoor, maar toen konden we hem niet te pakken krijgen. De winkel waar hij workshops gaf . gaf al lang gedateerde info op een internetsite en zijn telefoon nam hij niet op. We lieten het liggen, maar het bleef prikkelen. Enfin, Elly vond nu een workshop van hem in zijn eigen toko en dus gaf ze ons een paar maanden geleden.
Gezellig kletsend zoevden we zo naar Leiden, waar we Bob Tomanovic ontmoetten. Met acht mede cursisten gingen we aan de slag. Bob legde uit hoe we te werk zouden gaan. Dat deed hij beeldend met papier en stift en later ook nog met verf op doek en dat vonden we allemaal erg fijn.
Heerlijk was het om te schilderen, echt heerlijk. Ik weet zeker dat Elly en ik licht gaven en met glimmende kopjes rond liepen. Na de eerste laag verf aangebracht te hebben lunchten we zodat ons doek kon rusten, waarna we nieuwe info kregen, die ik natuurlijk noteerde voor thuis, en we weer aan de slag gingen voor de volgende laag. Hiervoor moeten de doeken plat liggen en omdat niet alle schildersezels dat konden, trokken Elly en ik (en nog een meneer) ons terug in een ander lokaal (anti kraak in het voormalig biologie gebouw van de universiteit) waar we ons lekker uitleefden. Bob kwam af en toe even kijken of we nog op de goede weg waren, maar had allang gezien dat we vaker geschilderd hadden en concludeerde dat wij het wel snapten.
Altijd fijn om dat van de prof te horen natuurlijk en zo was de dag snel voorbij met al dat heerlijke geverf en geklodder. Toen we op we naar huis gingen hadden we het gevoel dat we nog maar net op weg waren naar de workshop toe. De tijd was snel gegaan en als twee lichtgevende glimmertjes zaten we dolbij in ons busje. In Bergen op Zoom stopten we om lekker te eten in een leuke Mexicaanse tent. Het was een mooi besluit van de dag.




de opzet...klaar voor deel twee
deel twee gaat beginnen




detail na de eerste wassing

nog een detail


de locatie

voor we aan de tweede wassing
konden beginnen moest er
geshopt worden
Natuurlijk hadden we erg veel zin om het schilderij af te maken, maar in verband met drogen moesten we een week wachten. Buiten dat moesten we ook nog even gaan winkelen. We hebben veel verf in ons assortiment, maar de verf en andere materialen die Bob gebruikt, die hadden we nog even niet in huis. Daar brachten we snel verandering in zodat we op donderdag konden beginnen met een tweede wassing. Vandaag volgde een derde wassing. Mijn schilderij eindigde vandaag op de kop en gaat vanaf zo door het leven. Volgende week een vierde en waarschijnlijk laatste wassing. En dan, dan krijgen jullie het resultaat te zien!
paletje verf

2 comments:

John said...

Ik zie dat het erg leuk en creatief kan zijn zo'n workshop bij te wonen.
Leuk!

Roosnans said...

Benieuwd naar t eindresultaat van al die fun!