Tuesday, January 18, 2011

zonneklasje

In het tweede nummer van het tijdschrift change+ think las ik vorig jaar het artikel "nieuwe tijden, nieuwe kinderen" "het zonneklasje begeleidt kinderen van nu". Kinderen zijn belangrijk voor me in mijn leven. Mijn hele volwassen leven ben ik met kinderen "bezig" Van peuterjuf en oppas tot leesmoeder, knutselmoeder bij een knutselmiddag, ouderraadslid die feestjes bedenkt en uitvoert voor en met kinderen, overblijfmoeder en tekenjuf .
Nu ook Bram de basisschool verlaten heeft zijn er veel dingen afgevallen van het lijstje. Alleen oppassen (1 middagje na school in de week); overblijven (officieel 1 keer in de week) en tekenles (1 keer in de 2 weken) is er overgebleven. Tijd om me te heroriënteren op wat ik wil en deze workshop sprak me erg aan en dus gaf ik mezelf op. Ook Eline was enhousiast en daar zij het onderwijs in wil én een cv moet insturen bij haar inschrijving schreef ik ook Eline in voor de workshop.
Zaterdag was dan zover. Samen gingen we op pad naar Bredene, een plaatsje aan de Vlaamse kust, anderhalf uur verderop. Met nog 18 anderen, waarvan nogal wat mensen die werkzaam zijn in het onderwijs luisterden we geboeid naar workshopgeefster Patricia Libens. Dit kwam allemaal aan bod deze dag, die duurde van 10 tot 18 uur: * de kenmerken van de kinderen van deze tijd; * hoe begleid je ze en hoe voed je ze op; *wat doe je bij een zonneklasje? Daarvoor kregen we een tipje kindermassage en yoga oefeningen, grondingstechnieken en ademhalingstechnieken; concentratie-oefeningen; veel meditaties; gebruik maken van instrumenten, stem, dans, klank, werken met kristallen, knutselen, mantra's zingen, verhaaltjes voorlezen met een verborgen wijsheid enz.
Jullie snappen vast wel dat Eline en ik genoten van de dag. We zogen de informatie op en genoten tussendoor ook nog van de verse soep en heerlijk belegde broodjes die Patricia's partner voor ons klaargemaakt had.
Na afloop mochten we nog een kaartje trekken uit een van de vele sets. Ik koos voor een elfenkaartjes en die zeiden me dat ik nu geleerd had en het nu mocht gaan leren aan anderen. Tja en ik had nog wel net bedacht dat ik het nog even ging houden bij mijn tekenklasje. Nou ja, je weet nooit wat het brengt, in ieder geval zijn er nu, donderdag, al kinderen op school die gezellig met me mee zingen met het grondingsliedje "ik ben een wandelende boom".
In het volgende nummer van Change komt er weer een artikel over de nieuwtijdse kinderen. Die wil ik graag hebben, wie weet vind ik weer een leuke workshop.

2 comments:

zuz said...

ik zei toch al: dat wordt genieten, da waren allemaal leuke dingen!!!

benieuwd of het zich nog meer in het dagelijks leven ontvouwt...vast wel, maar waar en hoe...grin

Anonymous said...

He Lieve Linda, tja dat was wel de moeite he dat zonneklasje. Ik denk maar aan de intense emoties die zelfs al boven kwamen in het begin. Machtig mooie, mensen allemaal. Ik heb er als enigste man ook heel hard vangenoten en ik hoop voor ons allemaal dat we met deze nieuwe kennis prachtige dingen voor onze kinderen mogen doen. Groetjes aan Eline. Het ga jullie goed M