Thursday, December 06, 2012

de kleuren van 5 en 6 december



Het was gisteren weer een mooie dag. In de ochtend mocht eindelijk eens een keertje Zwarte Piet spelen. Dat lijkt me al jaren leuk, maar omdat de kinderen me op school te goed kennen was het nooit een optie om daar te "Pieten". Waar ik anders Zwarte Piet kon spelen wist ik niet en dus ging het aan mijn neus voorbij.
Dit jaar was dat dus anders. Ik vrijwillig natuurlijk nogal wat en bij de Zonnebloem hadden ze daar blijkbaar lucht van gekregen, want ze vroegen me vrijwilliger te worden. Gelukkig kan ik tegenwoordig beter "nee"zeggen en dus zeg ik geen volmondig ja. Ik schift er gewoon wat uit wat ik leuk vind. Volmondig "nee" werd het met mijn tere hartje ook niet dus. Ik bied mijn creativiteit aan voor knutselacties (graag voor dingen die ik in eigen tijd thuis kan doen) en gooi mezelf als "Piet"in de groep.
Helaas is het feest van de goedheilig man en zijn helpers op dezelfde dag dan mijn tekenles en kan ik alleen deelnemen aan het ochtendprogramma.
Samen met een collega Piet ga ik op ongeveer 15 adressen langs met een cadeautje, die gemaakt zijn door vrijwilligers uit de dorpen. Leuk verpakte, met zorg uitgekozen presentjes van ongeveer €7,50 soms zelfs voorzien met gedicht. De mensen ontvangen de presentjes en de pepernoten natuurlijk blij. Sommigen zijn ontroerd, want wanneer je iets krijgt van de Zonnebloem betekent dat natuurlijk wel dat het niet helemaal goed met je gaat.
Een mooi gekleurde ochtend dus. Na flink en fanatiek schrobben was ik schoon en kon ik mijn kinderen van tekenles aan de slag laten gaan met hun vingers in de kleuren van de verf waarmee ze zwarte pietjes en dergelijke mochten maken. Gezellige boel, maar vanaf volgende keer gaan we weer echte Linda tekenlessen doen. Die verlopen veel beter, dan is er een andere flow dan bij dit soort "gewone" opdrachten. Ik heb er nu al zin in!
 In de achtermiddag ziet de lucht er al weer zo mooi uit dat ik met mijn camera even buiten stap. Even later staat mijn collega Piet van 's ochtends op de stoep met een presentje voor Jasper. Hij vindt het erg leuk! De tamboerijn en sambaballen worden lachend ontvangen. Voor ons is er voor ieder een bordje pepernoten.

Deze ochtend werden we hier getrakteerd op een fikse sneeuwbui en dus bracht ik Bram naar de bus voor zijn ritje naar school. Een poos later zie ik een auto wel erg scheef staan in de bocht boven op de dijk. Het plekje wat zo vaak mijn blog haalt op een foto van de opkomende zon.
 Natuurlijk ga ik naar buiten om te kijken wat ik kan betekenen. Gelukkig staat de jonge chauffeuze geschrokken te bellen. Ik haal de sleutel uit het contact, loop de auto rond om de lampen uit te zetten en van daaruit ziet de watergang er spectaculair dichtbij uit. Pffff....  Ik neem het "meisje" mee naar huis en zij laat haar hulptroepen weten waar ze is. Terwijl het water voor thee aanstaat arriveren de hulptroepen en nog wat later heeft een boer de auto al weer op de weg en is er niets meer te zien van het ongeval.
 Inmiddels schijnt de zon en is de "dretsbui" gestopt. De rest van de dag zal ik vast nog wel vastleggen met de camera. Die kleuren zien jullie later wel. Nu strekt de dag zich voor me uit met als doel van mijn dag het afmaken van de suprises. Zondag is het zover; suprise en pakjes middag met zus en zo bij pa en ma.
Fijne dag allemaal en voorzichtig op pad!

2 comments:

Anonymous said...

haha, wat een dag, joh; je ziet er prachtig uit Piet. In mijn gedachten hoor ik je al bezig. En dan ook nog de reddende engel voor een gestrande chauffeuse; goe bezig en plezant!
xxxAuk

John said...

Vrijwilligen is leuk! Ik doe het ook. Meer en meer ook. Ik ben nog nooit zwarte piet geweest, en zal dat ook nooit worden denk ik. Je moet dan toch een beetje van sinterklaas houden, en dat ontbreekt er bij mij.. :)