Thursday, June 30, 2016

kunstproject met kinderen

Zoals ieder jaar mocht ik ook dit jaar weer lekker aan de slag met een kunstproject op de basisschool. Eerst komt de vraag...wil je...en wil Nadja...mijn kunstproject maatje op school...en daarna popt vanzelf de vraag op in ons hoofd Wat gaan we doen.
Die vraagt draait altijd even in mijn hoofd,maar wel met het volste vertrouwen dat het op tijd goed komt. En ja hoor ook deze keer kreeg ik een idee. De avond voor onze afspraak met de directeur van school waarmee we het hoe en wat overleggen en die dan bekijkt welke meesters en/of juffen er zin hebben om mee te doen.
Al kijkend naar "de Wereld draait door" kwam ik ook dit jaar weer op een idee. Het ging tijdens de uitzending over hun Pop-Up museum dat tijdelijk in Amsterdam open ging en hoe welke BN-ers waar kunstwerken uitgekozen hadden hiervoor.
Dat werd het: een Pop-Up museum! Ieder kind verdiept zich thuis (huiswerk) in een museum naar keuze. Maak een lijstje wat er te zien is, print zo nodig wat foto's en bedenk iets om te maken geïnspireerd op hetgeen je gezien hebt in dat museum. De kinderen kregen een 'Word" bestand met aandachtspunten zodat ze wisten waar ze rekening mee houden moesten.
Toen begon de pret met de groepen 6/7, 7 en 8. De meester en juffen, Nadja en ik als begeleiding en we hadden zelfs dit keer hulp van wat moeders die anders een stuk knutselen met 6/7 en 7 voor hun rekening nemen. Heerlijk.
Er werd flink gekleid aan allerlei projecten, er ontstond een prachtig schip van hout en ook een pracht vliegtuig van hout. Tassen en kleding werden bedacht en in elkaar genaaid en wat was ik blij dat ik daarvoor een vrolijk helpende moeder had die met naald en draad overweg kan. Drie klassen tegelijk zijn veel kinderen die aan de slag zijn en dus veel plaatsen waar je gevraagd wordt om mee te denken en te helpen. Heerlijk, heerlijk....ik heb zo genoten!
En zo stond ik dus twee dagen op het kunstweekend in het dorp met de kunst van de kinderen om aan iedereen te vertellen over ons Pop-Up museum.


















No comments: